نکاتی در مورد استفاده از ماسک در حین ورزش

استفاده از ماسک در حین ورزش
46 بازدید
(2) 4٫50
Loading...

به دنبال شیوع ویروس کرونا در جهان و ابتلای میلیون‌ها نفر به این ویروس و جان باختن تعداد زیادی از مردم دنیا، سازمان جهانی بهداشت توصیه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس ارائه داده و همه مردم جهان را ملزم به رعایت این موارد کرده است.
یکی از این توصیه‌ها استفاده از ماسک در اماکن عمومی و مکان‌هایی که تجمع می‌باشد، است. سالن‌های ورزشی نیز شامل این مکان‌ها می‌باشد.

از آنجایی که تنفس در هنگام ورزش کردن نسبت به زمان استراحت، تندتر و شدیدتر می‌شود، احتمال انتقال این بیماری نیز بیشتر می‌شود. پس استفاده از ماسک در زمان انجام ورزش علاوه بر اینکه بسیار توصیه می‌شود، حالت اجبار نیز به خود گرفته است.

اما آیا زدن ماسک در هنگام ورزش باعث آسیب رساندن به بدن می‌شود:

استفاده از ماسک هنگام فعالیت ورزشی عمل دم و بازدم را برای فرد سخت‌تر می‌کند، زیرا دفع دی اکسید کربن به خوبی صورت نمی‌گیرد و استنشاق مجدد آن باعث افزایش تعداد تنفس می‌شود.

پوشیدن ماسک در مقایسه با تنفس طبیعی، باعث کاهش جریان هوا به ریه‌ها می‌شود و کمبود اکسیژن در ریه‌ها به معنای کمبود اکسیژن در خون و ماهیچه‌های بدن است، همین مسئله باعث می‌شود که ورزش کردن در این شرایط دشوار باشد. هر چه ماسک زخیم‌تر باشد ، عبور جریان هوا کمتر است در نتیجه بدن شما اکسیژن کمتری برای استفاده در حین ورزش برای تبدیل گلوکز به انرژی مصرف می‌کند.

زمانی که ورزش سنگینی انجام می‌دهیم، اسیدلاکتیک تولید‌شده در هنگام ورزش به دی‌اکسید‌کربن تبدیل و بازدم می‌شود؛ اما هنگامی که ماسک می‌زنید، دی‌اکسیدکربن در ماسک تجمع می‌یابد و دوباره وارد بدن می‌شود.

پس می توان گفت به طور کلی استفاده از ماسک در حین ورزش در حالت عادی توصیه نمی‌شود و حتی ضررهایی هم برای بدن دارد. اما در شرایط کنونی که مجبور به استفاده از ماسک هستیم، باید سعی کنیم با رعایت کردن نکاتی مهم در حین ورزشف آسیب‌ها و خطرات آن را به حداقل برسانیم.

پیشنهاد می‌شود مقاله اشتباهات حرکت پلانک و نحوه صحیح این حرکت در بدنسازی  را نیز مطالعه کنید.

نکاتی که در هنگام استفاده از ماسک در حین ورزش باید رعایت کنیم:

همه‌ی افراد حتی کسانی که دارای قدرت بدنی بالایی می‌باشند، در هنگامی که ماسک به صورت دارند نسبت به حالتی که ماسک ندارید زودتر خسته می‌شوند، تا زمانی که بدن به این روند عادت کند.

در مواقع استفاده از ماسک در باشگاه‌های بدنسازی باید سعی کنید که اکسیژن رسانی به بدن، کامل انجام شود. با رعایت نکات زیر این امر تا حدودی امکان پذیر است.

1- در ابتدای استفاده از ماسک  باید سطح تمرین با ماسک کمتر از زمانی باشد که از ماسک استفاده نمی‌شود، بنابراین بهترین زمان فعالیت ورزشی در باشگاه یک ساعت است. تا کم کم بدن به این روند عادت کند.

2- در باشگاه باید هر 20 دقیقه، پنج دقیقه بدون ماسک راه بروید، تا اکسیژن رسانی بهتر در بدنتان انجام شود.

3- بهترین روش برای فهمیدن دریافت اکسیژن کافی این است که به وضعیت بدن خود توجه کافی داشته باشید، اگر احساس سرگیجه، تنگی نفس و علائمی از این قبیل دارید، ورزش کردن را متوقف کنید و استراحت کنید تا اکسیژن کافی به بدن شما برسد.

شما می‌توانید برای ثبت نام آنلاین همراه با تخفیفات ویژه، در بهترین باشگاه های بدنسازی شهر خود به سایت اسپرت رزرو مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

بنابراین همه افراد می‌توانند با خیال راحت با ماسک ورزش کنند، مشروط بر اینکه به علائم هشدار دهنده بدن خود توجه کنند و هنگامی که دوباره بتوانید آزادانه ورزش کنید، ریه‌های شما بسیار قوی‌تر خواهد شد.

ارسال نظر