مکمل های مفید و مضرر در بدنسازی کدامند

مکمل های مفید و مضرر در بدنسازی
60 بازدید
(1) 5٫00
Loading...

اگر یک ورزشکار و یا بدنساز هستید حتما با اصطلاح مکمل‌ها آشنایید، چیزی که معمولا در باشگاه‌های بدنسازی، ورزشکاران، زیاد به هم توصیه می‌کنند. اما چه نوع مکمل‌هایی واقعا برای بدن ضروری هستند؟ و مکمل های مفید و مضرر در بدنسازی کدامند؟

مکمل های بدنسازی از نظر ترکیباتی که دارند، تاثیراتی که روی فرد مصرف کننده می‌گذارند، کیفیتی که دارند، میزان و نحوه مصرف کاملا با یک دیگر متفاوت هستند.

مکمل های غذایی و دارویی درهمه گروههای سنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلا مصرف آهن و ویتامین دی در کودکان، اسیدفولیک و آهن در خانم باردار و مصرف مکمل امگا،کلسیم در افراد مسن. پس اینکه مکملی که استفاده می‌کنی به چه مقدار و در چه زمانی و اینکه مورد تایید وزارت بهداشت هست یا نه در اثرات آن موثر است.

شما می‌توانید در اسپرت رزرو به صورت آنلاین و با تخفیف ویژه در بهترین باشگاه های بدنسازی شهر خود ثبت نام کنید.

مکمل های مفید و مضرر در بدنسازی

پروتئین جزء مکمل‌های ضروری در بدنسازی است. پس اگر نمی‌توانید پروتئین کافی از مواد غذایی به بدنتان برسانید استفاده از مکمل‌های پروتئین به شرط اینکه از جاهای معتبر و زیرنظر وزارت بهداشت خریداری بشود برای بدن مشکلی ندارد.

اما یک سری از مکمل ها هستند که استفاده از آنها اصلا توصیه نمی‌شود، چرا که باعث رساندن مشکلات جبران ناپذیری به بدن می‎‌شود. از آن جمله می‌توان به مکمل‌های هورمونی مثل تستوسترون، کراتین، مکمل‌های انرژی‌زا پیش از تمرین و همین‌طور چربی سوزها اشاره کرد.

مکمل های مضرر

1- تستوسترون : دسته ای از مکمل های هورمونی تزریقی وجود دارد که از این دسته می توان به، استروییدها و هورمون های مردانه نظیر تستوسترون اشاره کرد. بدن به طور طبیعی و در حد لازم هر دو این ها را تولید می‌کند. و اصلا نیازی به مصرف اضافی نمی‌باشد.

عوارض افزایش هورمون تستوسترون در بدن چیست؟

افزایش هورمون تستوسترون بیش از حد لازم سبب، آکنه، ریزش مو، کاهش رشد طولی استخوان‌ها و عریض شدن استخوان‌ها، عقیمی در مردان و نازایی در زنان، ناتوانی جنسی، کم کاری و کوچک شدن غدد تناسلی در مردان میشود.
استروییدها هم علاوه بر تاثیر مخربی که روی کبد دارند، به علت تضعیف سیستم ایمنی بدن، زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های عفونی فراهم می‌کنند.
برای افزایش سطح تستوسترون بدن راه ایمن‌تری وجود دارد که عوارض آن بسیار کمتر از مکمل‌های بدن‌سازی است و آن‌هم استفاده از داروهای گیاهی مانند تریبلوس، عصاره شنبلیله و بسیاری از موارد دیگر است.

2- کراتین : یکی دیگر از مکمل هایی که مورد توجه زیاد ورزشکاران با هدف عضله سازی قرار گرفته است،کراتین می‌باشد. مصرف این مکمل به علت عوارضی که روی عملکرد کلیه دارد، توسط سازمان غذا و دارو توصیه نمی‌شود.

3- کافئین : کافئین هم از ترکیباتی است که بدنسازان از آن استفاده می‌کنند، این ماده سمپاتومیمیک بوده و سبب افرایش ضربان قلب شده و خون رسانی به عضلات را افزایش می‌دهد. مصرف بیش از حد آن سبب تپش قلب شده و توصیه نمی‌شود.

نتیجه گیری

با توجه به عوارض مصرف مکمل های بدنسازی، توصیه می‌شود که سعی کنید، مواد مورد نیاز را از طریق وعده های غذایی و مواد طبیعی به بدنتان برسانید. مهم‌ترین کاری که شما باید انجام دهید این است که ازیک رژیم غذایی غنی از پروتئین، کم چرب و دارای کربوهیدرات کافی پیروی کنید.

پیشنهاد می‌شود مقاله 10 اشتباه که مانع عضله سازی در بدنسازی می‌شود را در اسپرت رزرو مطالعه کنید.

ارسال نظر