چرا باشگاه بدنسازی ؟ ضروریات، تجهیزات، فواید، مضرات و …

همه چیز در مورد باشگاه بدنسازی و ویژگی های آن
4.7/5 - (6 امتیاز)

سعی شده در این مطلب توضیحات کاملی درباره امکانات و ویژگی های باشگاه بدنسازی خوب و انواع رشته های ورزشی ارائه کنیم.  در ادامه این مقاله درباره رشته‌های بدنسازی توضیحاتی داده‌ایم و در نهایت شما را در انتخاب باشگاه بدنسازی مناسب راهنمایی میکنیم.

تعداد باشگاه های بدنسازی در ایران

داشتن اندامی زیبا و ورزیده جزء مزیت های هر شخص به حساب می‌ آید و به دلیل استقبال زیاد جوانان از این رشته ورزشی تعداد باشگاه‌های فعال زیادی در شهرهای مختلف فعال هستند.

طبق تحقیقات اسپرت رزرو  در ایران تقریبا 7000 باشگاه بدنسازی وجود دارد!

از مربیان بدنسازی حرفه‌ای و مدیران باشگاه های بدنسازی درخواست می کنیم که نظرات کارشناسانه خود را درباره این مقاله در قسمت نظرات برای ما و دیگر مخاطبان ارسال کنند.

بدنسازی چیست؟ + مقدمه

بدنسازی یا پرورش اندام(Bodybuilding)‏ به انجام یکسری تمرینات بدنی با دستگاههای گوناگون به شکل‌های مختلف گفته می‌شود، که با کمک تغذیه اصولی و علمی، آمادگی‌های جسمانی فرد( قدرتی و استقامتی) را رشد می‌دهد و تاثیر زیادی بر توانایی‌های بدنی فرد می‌گذارد.

بر اثر انجام تمرینات صحیح بدن‌سازی، حالتی در بدن ایجاد می‌شود که علاوه بر افزایش قدرت و توانایی‌های بدنی شخص، ظاهر بدن هم حالتی موزون و متناسب به خود می‌گیرد.که به آن زیبایی اندام می‌گویند.

از عبارت دیگری که برای این ورزش استفاده می‌شود، پرورش اندام است، که در هنگام استفاده از این کلمه معمولاً منظور افزایش حجم عضلانی و همزمان کاهش چربی برای فرمگیری بهتر بدن است.

معمولا ورزشکاران، ورزش بدن سازی را به عنوان یک جزء کامل کننده‌ی ورزش تخصصی خود می‌دانند تا با استفاده از آن رشد عضلات مورد استفاده را بهبود ببخشد. برای مثال، یک شناگر با تمرکز روی عضلات زیربغل خود می‌تواند سرعت خود در ورزش شنا بالا ببرد.

در نتیجه می توان گفت اکثر رشته های ورزشی مختلف دارای سیستم بدنسازی تخصصی مخصوص به خود هستند.

تاریخچه ورزش بدنسازی

بین سال‌های 1890 تا 1929 رشته بدنسازی  به صورت یک ورزش جدی و تجاری ظهور کرد و طرفداران زیادی پیدا کرد، همچنین رقابت های بسیاری در جهان مخصوصا در اروپا را به‌ خود اختصاص داد.

اولین ورزشکار مشهور رسته بدنسازی شخصی به‌ نام ایوگن سندو (Eugen Sandow) است که لغب پدر پرورش اندام  را به خود اختصاص داد. او علاوه بر آنکه ورزشکار بود تلاش زیادی برای پیشرفت و نهادینه کردن ورزش بدنسازی انجام داده است.
ایوگن اولین مجله های پرورش اندام به‌ نام Physical Culture را منتشر کرد. همچنین برای اولین بار، دمبل های فلزی و بسیاری خدمات دیگر  را او در رشته بدنسازی  معرفی کرد.

 

تجهیزات شخصی و ضروری در باشگاه بدنسازی

سایت اسپرت رزرو وسایل ضروری و اولیه ای که هر بدن‌ساز می بایست برای انجام تمرینات خود در ساک ورزشی خوب به باشگاه بدنسازی ببرد در ادامه شرح داده است:

  1. ساک ورزشی : ترجیحا برای باشگاه بدنسازی ساکی انتخاب کنید که چند جیب کوچک برای وسایل کوچکتر، یک قسمت جداگانه برای کفش (یا لباسهای عرقی) و یک بند قابل تنظیم داشته باشد، همچنین قابل شستشو باشد.
  2. لباس ورزشی : باید یک لباس مناسب ورزش همراه داشته باشیم. بلوز یا تاپ ورزشی و شلوار یا شورت ورزشی.
  3. بطری آب : چون در هنگام ورزش بدن آب زیادی از دست می دهد، خیلی مهم است که همیشه یک بطری آب همراه داشته باشیم.
  4. کفش ورزشی : خیلی مهم است که در هنگام ورزش یک کفش راحت و سبک به پا داشته باشید.
  5. حوله : حوله یک وسیله شخصی است. برای اینکه ار حوله‌های داخل باشگاه استفاده نکنیم، بهتراست که حوله کوچک ورزشی همراه داشته باشیم.
  6. زیرانداز : برای تمریناتی که نیاز به دراز کشیدن بر روی تاتومی است، بهتر است از یک زیرانداز پارچه‌ای استفاده کنیم.

وسایل تکمیلی و حرفه‌ای شخصی بدنساز

  1. مچ بند
  2. کلاه، هدبند و موبند
  3. وسایل بهداشتی شخصی (دئودورانت، شانه یا برس، لوسیون، شامپو، وسایل آرایش، ضدعفونی کننده دست، شامپون، زیرپوش اضافی)
  4. نمایش دهنده ضربان قلب
  5. MP3 پلیر

 

انواع ورزش ها در باشگاه بدنسازی

اکثر باشگاه های بدنسازی خوب و معروف در شهرهای مختلف کشور دارای دو سالن مجزا برای آقایان و یا بانوان می باشد که در آن ها انواع رشته های ورزشی ارائه می شود برخی از این رشته ها شامل موارد زیر می باشد:

  • بدنسازی
  • پرورش اندام
  • فیتنس
  • کراس فیت
  • ایروبیک
  • تی آر ایکس
  • اسپینینگ
  • زومبا

 

فواید رفتن به باشگاه بدنسازی

یکی از بزرگترین فواید ورزش بدنسازی کاهش خطر، بیماری گرفتگی عروق قلب و سکته قلبی است. همچنین این ورزش دارای فواید زیر می‌باشد:

  1. ایجاد اندامی زیبا و ورزیده.
  2. قدرت عضلات را افزایش می دهد.
  3. دوام ماهیچه ها را طولانی می کند.
  4. باعث تناسب اندام شما می‌شود.
  5. قدرت استخوان ها و ماهیچه ها را افزایش می دهد.
  6. به بدن سلامتی و زیبایی می بخشد.
  7. باعث افزایش انعطاف‌پذیری بدن می‌شود.
  8. باعث افزایش سوخت و ساز و چربی سوزی می‌شود و قلب را قوی می کند.
  9. تنظیم فشار خون
  10. کاهش فشار ها و تنش های عصبی
  11. افزایش قدرت در همه اندام ها و سرعت در عملکرد
  12. افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی
  13. ثابت کردن کلسترول خون و ازدیاد هموگلوبین و سلولهای قرمز خون

ضررها و آسیبهای احتمالی در باشگاه بدنسازی

در شرایطی که بدنسازی می تواند یکی از بهترین ورزشها باشد و برای سلامت عضلات و استخوان ها مفید باشد. با رعایت نکردن بعضی اصول ممکن است این ورزش باعث ضرر و آسیب رساندن به شما شود.

آسیب‌های احتمالی شامل موارد زیر است:

  1. تمرینات شدید و سنگین با وزنه‌ی بیش از نصف وزن بدن فرد می تواند او را در معرض خطر پارگی آئورت و یا پارگی عضلات قرار دهد.  این خطر ورزشکارانی که به صورت افراطی و سنگین تمرین می کنند را در معرض تهدید قرار می دهد.
  2. مصرف بیش از حد پروتئین برای بدن ورزشکاران مضر است. پروتئین اضافه می‌تواند فشار زیادی بر ارگان‌های بدن مخصوصا کلیه‌ها وارد کند. مصرف هر ماده غذایی اندازه مخصوص دارد، که باید از آن آگاه باشید.
  3. اگر بدن شما در حین تمرین به علت عرق کردن زیاد، آب بیش از حد از دست دهد، و شما این کمبود آب را تامین نکنید. بدن دچار کم آبی می‌شود. این کم آبی باعث می‌شود که شما دچار ضعف، سرگیجه و گاهی اوقات آریتمی قلب شوید.
  4. تمرین با وزنه،از اصلی ترین فعالیت‌هایورزش بدنسازی است ولی اصل مهم در استفاده از وزنه‌ها، ایمنی آنهاست. باید به یاد داشته باشید که به تنهایی با وزنه‌ها تمرین نکنید. و برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی، همیشه یک حریف تمرینی داشته باشید.
  5. بدنسازی برای نوجوانان بدون نظارت مربی، ممکن است مشکلات زیادی در دوران رشد و بلوغ آنها بوجود آورد.

نوجوانان تا سنین ۱۶ سالگی در مرحله رشد خود هستند. به این معنی که تراکم استخوانی در بدن آن‌ها هر روز رو به افزایش است و وارد شدن هر گونه فشار مضاعف روی استخوان‌ها می‌تواند در روند رشد استخوانی خلل وارد کند.

سن مفید برای ورزش بدنسازی

همان طور که قبلا گفتیم، ورزش بدنسازی و رفتن به باشگاه بدنسازی به نوجوانان توصیه نمی‌شود.

بهترین سن برای شروع این ورزش 20 سال به بالا است.  زیرا بیشتر افراد بین سنین ۲۰ تا ۲۹ سال به رشد کامل رسیده اند، به طوری که در بیست سالگی کار کردن با وزنه های سنگین تر مانعی ندارد.

ورزش بدنسازی را تا هر سنی می‌توان ادامه داد ولی نکته‌ای که هست، حتما باید زیر نظر مربی باتجربه باشید، تا در هر سنی متناسب با سن و شرایط جسمی بدن تمرین و حرکات ورزشی مناسب را به شما بدهد.

قیمت و شهریه باشگاه بدنسازی

قیمت باشگاه بدنسازی و ورزش پرورش اندام  براساس شهر و منطقه و تجهیزات و امکانات باشگاه متفاوت است.

معمولا هزینه باشگاه‌ها ماهیانه بین 100,000 تا 1,000,000 تومان است. که این مبلغ همان طور که گفته شد به عوامل مختلفی بستگی دارد، البته باید گفت که ما باشگاه‌هایی با شهریه ماهیانه 1 ملیون تومان هم داریم.

 

لینک های مفید درمورد باشگاه بدنسازی:

رزرو آنلاین باشگاه بدنسازی با تخفیف

لیست آدرس باشگاه های بدنسازی مشهد

لیست آدرس باشگاه های بدنسازی تهران

لیست آدرس باشگاه های بدنسازی اصفهان

لیست آدرس باشگاه های بدنسازی شیراز

لیست آدرس باشگاه های بدنسازی کرج

ارسال نظر